Saya Suhaimi Taib, mendapat Sijil Pentadbiran Islam dari Kusza Kuala Terengganu (2002), Kursus Penerbitan Video Koperat Universiti Malaya (2003), Pengarang Warta Darul Iman (2000-2003) Penerbit Siaran Darul Iman (2003-2004), Wartawan Sambilan Berita Harian (1997-1998), Wartawan Harakah (1989-1996).
Menerima Anugerah kewartawanan Esso-Kawat (1997 dan 1998)

Hubungi saya melalui e-mel: seramaesty@yahoo.com atau H/P No: 013-9060111.

Thursday, November 26, 2009

Selamat Hari Raya Idhul Adhha

Saya sebagai pemilik blog ini mengucapkan selamat Hari Raya Idul Adhha kepada semua pengunjung dari seluruh dunia, maaf zahir dan batin.

Di hari raya mulia ini marilah kita sama-sama merenung sifat pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dan kesetiaannya tidak berbelah bahagi kepada perintah Allah.

Pengorbanan paling besar ialah menyalurkan kemahuan dan nafsu kita menurut perintah Allah. Nafsu kita sentiasa ingin berlawanan dengan perintah-Nya.

Tetapi dengan berkat kesabaran dan ketaatan kita kepada Allah nafsu itu dapat ditundukkan dan disalurkan dengan selamat menurut perintah-Nya.

Kegagalan mana-mana pemimpin besar negara ialah dalam hal ini. Mereka tidak menjadikan agenda perintah Allah lebih utama dari segala-galanya sebagaimana agenda Nabi Ibrahim a.s.

Justeru, marilah kita menilai diri kita sejauh mana kita telah menjadikan perintah Allah sebagai agenda utama kehidupan kita.

Sekali lagi saya ucapkan selamat hari raya Idul Adhha Minal 'Aaidiina Wal Faaiziin, maaf zahir dan batin.

Allohu Akbar, Allohu Akbar, Allohu Akbar, Walillahil Hamd.




Najib, Umno unjur indeks negara merudum

Pena Lewat Pagi.

Kenapa Najib tidak dibersihkan namanya secara 'gentleman' di mahkamah kononnya beliau ada hubungan dengan al-Tantunya Sharibuu yang mati dibunuh dengan menggunakan bahan peletup C4?

Mengapa Najib takut berdepan dengan isu ini sehingga beliau tidak bersedia dibicarakan atas kes ini?

Konspirasi dipercayai berlaku sehingga tidak ada bukti menunjukkan al-Tantunya boleh dikaitkan dengan Najib dalam apa keadaan sekalipun.

Segala bahan bukti (jika ada) akan dipadamkan dan sesiapa yang memilikinya akan menerima padah termasuk dipercayai akan dibunuh kalau pun tidak serupa dengan al-Tantunya atau lebih buruk dari itu.

Persoalannya kenapa Najib dipertahankan kerana dipercayai Umno merancang menobatkannya sebagai orang nombor satu Malaysia yang kini membawa visi 1 Malaysia.

Apapun keadaan yang ada pada diri Najib dan sekitarnya, dia patut dinobatkan, itu dakwaan Umno.

Justeru Umno dipercayai membela dan mempertahankan Najib dengan segala perancangan, konspirasi, helah, tipu daya, kepakaran, undang-undang, hakim, peguam, wang ringgit, isteri, adik beradik, keluarga dan seumpamanya digunakan semaksima mungkin sehingga Najib berada di kedudukannya sekarang.

Mengapa Najib dipertahankan kerana Najib Presiden Umno yang sekaligus secara automatik mesti menjadi orang nombor satu Malaysia.

Bagi saya jika benar dakwaan Najib ada skendal dengan al-Tantunya, amat malang negara ini yang rakyatnya membenarkan orang sepertinya menjadi orang nombor satu negara ini.

Saya percaya kemungkinan besar, kejatuhan indeks negara dalam beberapa penilaian dunia antara lain berpunca dari Najib dan Umno/BN.

Memang rakyat mahukan negaranya berada di tahap 'low standard' yang kesannya dirasai mereka sendiri.

Rakyat tidak melenting lagi ketika ini kerana mereka boleh lagi mencari makan, walaupun ada yang hidupnya tidak pernah berubah sejak sebelum dan selepas merdeka termasuk penoreh getah, petani dan nelayan. Berubah dari tahap bebas dari belenggu kemiskinan, tidak pernah ada indeks pencapaian memuaskan pernah dilaporkan.

Justeru itu Umno amat prihatin dalam soal ini. Parti itu akan berikhtiar mengatasi soal rakyat tidak dapat makan dengan bantuan ala kadar berterusan RM200 atau lebih melalui wang ihsan dan sebagainya.

Ini kerana parti itu takut kalah dalam pilihan raya umum, sehingga gagal memerintah negara lagi seperti sebelum ini, itu sahaja.

Beribu-ribu siswazah menganggur tidak dapat cari makan disuruh bekerja sendiri kerana tidak ada peluang setanding dengan kelulusan mereka dapat disediakan oleh kerajaan Malaysia.

Saya tidak nafikan bekerja sendiri lebih bagus dan lebih baik dari kerja makan gaji tetapi kontrek sosial kerajaan untuk menyediakan peluang pekerjaan mencukupi tidak dapat dilaksanakan sehingga hari ini.

Inilah nasib Malaysia di bawah Umno/BN. Sampai bila rakyat negara ini mahu sedar saya tidak dapat buat telahan setakat ini.

Terima kasih kerana sumbangan anda. Sumbanglah untuk kebaikan perjuangan kita bersama.

Can't find what you're looking for? Try Google Search!

Google
 

Umno Sarkas

ANDA ADA MAKLUMAT ISU NEGARA?

Sila emailan kepada saya di seramaesty@yahoo.com atau hubungi saya di talian 013-9060111.

TERIMA KASIH ATAS KERJASAMA ANDA

Feedback Form

Join the Mailing List
Enter your name and email address below:
Name:
Email:
Subscribe  Unsubscribe 

Dr. Irfan menjelaskan Perniagaan Internet secara mudah kepada anda

Free Viral Advertising