Saya Suhaimi Taib, mendapat Sijil Pentadbiran Islam dari Kusza Kuala Terengganu (2002), Kursus Penerbitan Video Koperat Universiti Malaya (2003), Pengarang Warta Darul Iman (2000-2003) Penerbit Siaran Darul Iman (2003-2004), Wartawan Sambilan Berita Harian (1997-1998), Wartawan Harakah (1989-1996).
Menerima Anugerah kewartawanan Esso-Kawat (1997 dan 1998)

Hubungi saya melalui e-mel: seramaesty@yahoo.com atau H/P No: 013-9060111.

Wednesday, November 25, 2009

Malaysian Public Opinion Online: Buat Perancangan Selepas Solat

Malaysian Public Opinion Online: Buat Perancangan Selepas Solat

Buat Perancangan Selepas Solat

Pena Lewat Pagi.

Al-hamdulillah kita bersyukur kepada Allah kerana telah menghidupkan kita selepas kita mati semalam (tidur). Hari ini Allah kurniakan semula nyawa yang dipegang-Nya semalam sama ada dia mahu ditarik terus dari sekujur badan kita, Dia Maha Berkuasa atas segala-galanya.

Apapun Dia telah anugerahkan semula nyawa itu kepada kita untuk terus hidup di muka bumi ini buat sementara waktu.

Pagi ini kita membuka langkah atau lembaran hidup kita yang baru dengan bertawajjuh kepada Allah dalam solat Subuh. Hidup kita bermula dari solat. Ertinya bermula dari tawajjuh kita kepada Allah. Doa dan harapan kita kepada Allah.

Alangkah buruknya manusia bernama Islam yang tidak solat. Dia adalah manusia yang tidak bersyukur kepada Allah yang mengurniakan nyawa kepadanya untuk hidup sehingga hari ini.

Menunjukkan hidup kita tidak boleh lari dari bergantung kepada Allah dalam setiap saat dan setiap degupan jantung kita.

Allah tentukan sembahyang waktu dan kita menunaikannya secara berjemaah atau bersendirian. Dari situlah sebenarnya bermula kehidupan dan perancangannya. Dari Subuh ke Zuhur. Dari Zuhur ke Asar. Dari Asar ke Maghrib. Dari Maghrib ke Isyak dan dari Isyak ke Subuh kembali.

Isyak merupakan waktu yang terpanjang dalam sehari. Saatnya sehingga ke pagi tetapi Isyak adalah waktu untuk penilaian semula setiap perilaku kita yang pernah kita buat sepanjang hari tersebut, sebelum kita tidur.

Bertaubatlah sekiranya banyak perilaku buruk, bercanggah dengan perintah Allah dan Rasul-Nya s.a.w. dibuat oleh kita pada hari itu sebelum kita tidur semula dan nyawa kita di pegang oleh Allah sama ada mahu ditariknya buat selama-lamanya atau sebaliknya.

Bersyukurlah sekiranya kita banyak melakukan amal soleh pada hari itu. Baikilah kelemahan diri dan kuat azam serta semangat untuk menghadapi ujian hidup ini. Yang oenting mohonlah pertolongan dari Allah supaya Dia menjadikan kehidupan kita sentiasa baik dan bermanfaat untuk diri kita, keluarga, masyarakat, negara dan dunia seluruhnya.

Begitulah putaran hidup kita setiap hari. Kita melaksanakan kehidupan kita antara solat dengan solat. Alangkah indahnya hidup orang yang beriman dan soleh yang sentiasa menjaga kehidupannya dengan solat dan sentiasa memperbaharui hidupnya dengan membuat perancangan selepas solat.

PayPal Crazy Hour

PayPal Crazy Hour

Terima kasih kerana sumbangan anda. Sumbanglah untuk kebaikan perjuangan kita bersama.

Can't find what you're looking for? Try Google Search!

Google
 

Umno Sarkas

ANDA ADA MAKLUMAT ISU NEGARA?

Sila emailan kepada saya di seramaesty@yahoo.com atau hubungi saya di talian 013-9060111.

TERIMA KASIH ATAS KERJASAMA ANDA

Feedback Form

Join the Mailing List
Enter your name and email address below:
Name:
Email:
Subscribe  Unsubscribe 

Dr. Irfan menjelaskan Perniagaan Internet secara mudah kepada anda

Free Viral Advertising