Saya Suhaimi Taib, mendapat Sijil Pentadbiran Islam dari Kusza Kuala Terengganu (2002), Kursus Penerbitan Video Koperat Universiti Malaya (2003), Pengarang Warta Darul Iman (2000-2003) Penerbit Siaran Darul Iman (2003-2004), Wartawan Sambilan Berita Harian (1997-1998), Wartawan Harakah (1989-1996).
Menerima Anugerah kewartawanan Esso-Kawat (1997 dan 1998)

Hubungi saya melalui e-mel: seramaesty@yahoo.com atau H/P No: 013-9060111.

Sunday, October 5, 2008

'Standing Power' Pakatan masih goyah

5 Oktober 2008 bersamaan 5 Syawal 1429H

(11:26 pagi) Saya masih melihat Pakatan Rakyat (PR) satu pakatan parti-parti yang rapuh kerana ia tidak didiklerasikan sebagai satu pertubuhan politik yang mempunyai perlembagaan dan peraturannya tersendiri, diiktiraf oleh undang-undang Malaysia.

Saya menyifatkan ia suatu isu yang menyumbang ke arah kecelaruan pakatan politik kerana 'standing power' yang tidak utuh ini.

Adanya perlembagaan dan peraturan yang diiktiraf adalah suatu 'standing power' yang kukuh untuk memulakan gerakan politik walaupun diketahui tidak semua peraturan perlu didedahkan secara terbuka sehingga sistem kerahsiaan taktik dan strategi tidak diwujudkan.

Ini termasuk apa yang dikatakan sebagai antara penyusunan kerja atau 'tanzim' dalam istilah gerakan.

Saya telah banyak menemui kepimpinan politik yang suka berdolak dalih apabila suatu kenyataan dan persetujuan dibuat tanpa dicatit sebagai bukti hitam putih. Dan saya tidak suka untuk mendebatkannya kerana ia boleh merenggangkan hubungan kita dalam gerakan politik.

Sikap seperti inilah yang akan menimbulkan kontradiksi dalam ikatan serapuh Pakatan Rakyat itu. Soal keyakinan rakyat terhadap pakatan suatu hal yang lain tetapi jangan ada pemimpin yang akan menafikan persetiaan atau aku janji yang dibuat sebelum ini kerana ia tidak dicatat dan dimetrai di atas kertas.

Mereka boleh melupakan perakuan dibuat demi semata-mata menyelamatkan survival politik dirinya atau partinya sendiri akibat daripada itu.

Saya cukup bimbang dengan persatuan atau pakatan seumpama ini. Saya juga tidak nampak suatu asas yang kukuh dimetraikan pakatan dan boleh memberi input memuaskan kepada rakyat dan negara Malaysia jika sistem politik berperlembagaan atau berperaturan tidak diwujudkan di saat ini.

Saya mahu melihat perjuangan politik rakyat dibina di atas asas yang sihat dan bermoral kerana di atas asas itulah kita mahu bina rakyat dan negara kita.

Jika asas yang tidak kukuh dan tidak bermoral kita canangkan maka di atas asas itulah juga kita bina rakyat dan negara kita di masa hadapan.

Oleh itu suatu penyusuanan atau satu bentuk perlembagaan politik Pakatan Rakyat perlulah dicipta mengikut kesesuaian semasa dan asas-asas kukuh sehingga Pakatan menjadi wadah bermakna bagi rakyat Malaysia untuk membina 'Malaysia Baru' yang lebih baik dan mesra rakyat.

No comments:

Terima kasih kerana sumbangan anda. Sumbanglah untuk kebaikan perjuangan kita bersama.

Can't find what you're looking for? Try Google Search!

Google
 

ANDA ADA MAKLUMAT ISU NEGARA?

Sila emailan kepada saya di seramaesty@yahoo.com atau hubungi saya di talian 013-9060111.

TERIMA KASIH ATAS KERJASAMA ANDA

Feedback Form

Join the Mailing List
Enter your name and email address below:
Name:
Email:
Subscribe  Unsubscribe 

Dr. Irfan menjelaskan Perniagaan Internet secara mudah kepada anda

Free Viral Advertising