Saya Suhaimi Taib, mendapat Sijil Pentadbiran Islam dari Kusza Kuala Terengganu (2002), Kursus Penerbitan Video Koperat Universiti Malaya (2003), Pengarang Warta Darul Iman (2000-2003) Penerbit Siaran Darul Iman (2003-2004), Wartawan Sambilan Berita Harian (1997-1998), Wartawan Harakah (1989-1996).
Menerima Anugerah kewartawanan Esso-Kawat (1997 dan 1998)

Hubungi saya melalui e-mel: seramaesty@yahoo.com atau H/P No: 013-9060111.

Thursday, October 16, 2008

Alahai Dr. Puad Zarkashi

Oleh hazik

" Saya mengenali Dr. Puad Zarkashi (DPZ) semasa di UM. Pernah memegang jawatan SU Agung PMUM awal 80-an. Bergiat cergas dalam gerakan mahasiswa dan tampil juga dalam unjuk rasa (isu Israel, pencabulan Amerika ke atas Lebanon, akta pertubuhan, dan macam-macam lagi..) Pokoknya dia adalah hero di kalangan mahasiswa. Pernah dia menjadikan sdr Anwar Ibrahim (DSAI) yang ketika itu Presiden ABIM sebagai idolanya.

DSAI menjadi pengetua di Yayasan Anda Akademik (YAA) Jalan Pantai Baru. YAA juga ada cawangan di Kg. Baru. Pernah juga menjadi tenaga pengajar di YAA Jln. Pantai Baru, bersama dengan Fuad Hassan (bekas ADUN Ulu Klang), Suhaimi Ibrahim (bekas ADUN Benta) Kamarudin Mohd. Nor (bekas ADUN Pasir Putih / pendaftar YAA), dan ramai lagi mereka yang bersama DSAI telah menjadi "orang yang bukan sembarangan" seluruh negara dan luar negara sebagai duta dan atase di MSD.

Masa TDM naik jadi PM (ambil alihdari almarhum Datu Hussein Onn), TDM panggil DSAI ke pejabatnya. Sejak itulah negara dikejutkan akan kemasukan DSAI ke dalam Umno dan serentak itu jugalah PAS dan penyokongnya begitu kecewa keran DSAI memilih jalan yang silap. DPZ juga adalah di antara orang yang paling kecewa sekali akan perkembangan DSAI memilih Umno bukannya PAS.

DPZ pernah membayangkan kepada kami dan rakan-rakan (ahli usrah di Abim) bahawa dia akan aktif dalam PAS. Kebetulan pula saya berpindah ke lain negeri, dan tidak kedengaran berita akannya kecuali pada pertengahan 1990-an ada bertemu DPZ di masjid UKM (sedang menyiapkan PhDnya). Selepas itu hilang lagi.

Semenjak 1998 (DSAI dipecat dan dipenjarakan) tidak kelihatan pun muka-muka yang telah mewarnai kebangkitan kegemilangan DSAI, sebaliknya hilang, senyap dan lenyap kerana khuatirkan periuk nasi mereka ditiarapkan oleh TDM. DPZ juga tentu berasa selesa dengan keadaan DSAI yang di"Sg. Buluh"kan.

10 tahun telah berlalu. DSAI melakukan 'come back' dalam politiknya. Kebetulan pulak DPZ kali pertama duduk di parlimen sebagai MP Batu Pahat. Sebelum ni dia dilantik sebagai senator. Dan bila DSAI menjadi MP Permatang Pauh, maka bertemulah DPZ dengan DSAI dalam satu gelangang berlainan barisan.

Sejak akhir ini saya cukup bertuah kerana dapat menyaksikan dua orang yang pernah berusrah dengan saya berada di parlimen. Kalau dulu saya melihat dalam debat minyak bagaimana Sabry Cheek dilelehkan air liurnya oleh DSAI, tetapi lepas ini DSAI tentu akan ada resepinya untuk membuat sesuatu pula kepada DPZ. Dengan Nik Nazmi (ADUN Seri Setia) pun DPZ tercungap, apa lagi dengan DSAI...!!

Pesan saya buat DPZ, DSAI ada aura tersendiri untuk lawan penentangnya. Kalau sekadar bersenjatakan "isu Abrar" untuk menghadap DSAI, ianya belum cukup lagilah DPZ.

Alahai..... Lu Fikirlah Sendiri .....DPZ..!!"

Iklan Istimewa

http://www.bio-asli.com/daftar_keahlian.asp?id=seramaesty

No comments:

Terima kasih kerana sumbangan anda. Sumbanglah untuk kebaikan perjuangan kita bersama.

Can't find what you're looking for? Try Google Search!

Google
 

ANDA ADA MAKLUMAT ISU NEGARA?

Sila emailan kepada saya di seramaesty@yahoo.com atau hubungi saya di talian 013-9060111.

TERIMA KASIH ATAS KERJASAMA ANDA

Feedback Form

Join the Mailing List
Enter your name and email address below:
Name:
Email:
Subscribe  Unsubscribe 

Dr. Irfan menjelaskan Perniagaan Internet secara mudah kepada anda

Free Viral Advertising