Saya Suhaimi Taib, mendapat Sijil Pentadbiran Islam dari Kusza Kuala Terengganu (2002), Kursus Penerbitan Video Koperat Universiti Malaya (2003), Pengarang Warta Darul Iman (2000-2003) Penerbit Siaran Darul Iman (2003-2004), Wartawan Sambilan Berita Harian (1997-1998), Wartawan Harakah (1989-1996).
Menerima Anugerah kewartawanan Esso-Kawat (1997 dan 1998)

Hubungi saya melalui e-mel: seramaesty@yahoo.com atau H/P No: 013-9060111.

Thursday, September 11, 2008

RM3 billion berjaya dibawa masuk untuk beli wakil rakyat?

10 Sep 2008 3:19PM

Oleh Datuk Ibrahim Yahaya

Posting Asal

Saya pernah menulis kisah Ahli Parlimen Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan pada 27 Mei lalu yang menyatakan beliau ditawarkan wang lumayan untuk melompat parti yang "tidak habis makan" untuk tiga generasi.

Ketika itu, saya tidak dapat membayangkan jumlahnya sama ada ia RM10 juta, RM30 juta atau RM100 juta?Bagi saya, secara kasarnya, satu generasi ialah lebih kurang 25 tahun dan tiga generasi ialah 75 tahun.

Oleh itu, berapa banyakkah wang yang ditawarkan kepada Datuk Abdul Rahman yang boleh "dimakan" sehingga tiga generasi? Boleh dimakan sehingga 75 tahun?

Saya juga melaporkan dalam program Rancangan Parlimen RTM1, Datuk Abdul Rahman membuat gambaran bahawa jika seorang Ahli Parlimen dibayar RM100 juta maka pihak yang ingin mencapai cita-cita untuk menguling kerajaan memerlukan RM100 juta X 30 orang yang boleh mencecah angka RM 3 bilion.

Beliau seterusnya berkata jika angka RM3 bilion itu ditukarkan menjadi dollar Amerika ia mungkin sekadar kurang US$1 bilion saja.

Beberapa soalan saya kemukakan dalam posting 27 Mei itu:

1. Apa kaitan jumlah RM100 juta dan dollar Amerika itu?"

2. Adakah Datuk Abdul Rahman menyatakan beliau pernah ditawarkan RM100 juta atau lebih daripada itu?

3. Adakah pihak yang menawarkan RM100 juta itu ada kaitan dengan Amerika Syarikat sehingga beliau perlu "menukarkan wang yang ditawarkan" itu ke dollar Amerika?

Minggu ini, ejen kenit memberitahu saya bahawa ada pihak telah membawa masuk RM3 bilion secara tunai dari sebuah negara Afrika ke negara ini bagi tujuan membeli wakil rakyat Barisan Nasional yang ingin "melompat".

Negara Afrika itu dikatakan sebagai transit point dari sebuah negara lain.

Wang itu yang "diseludup" menerusi satu entry point di Sepang telah berada di tangan sebuah parti politik untuk digunakan bagi membeli wakil rakyat yang ingin melompat.

Sebahagian besarnya dikatakan diperuntukkan bagi wakil rakyat di Sarawak.

Daripada perkiraan saya, jika wang RM3 bilion diagihkan untuk membeli 30 wakil rakyat, masa setiap mereka akan memperolehi RM100 juta. Itulah sebabnya Datuk Abdul Rahman menyatakan "tiga generasi".

Bagaimanapun, angka terakhir yang diuar-uarkan oleh Ketua PKR Sarawak, Dominique Ng, baru-baru ini ialah parti itu sudah mendapat 40 orang wakil rakyat BN. Maka jumlah tawaran itu mungkin terpaksa dikurangkan.

Wakil rakyat mana yang sudah mula kabur? Siapa yang masih setia dengan BN? Dan soalan terakhir ialah, "Siapa yang untung daripada episod membentuk kerajaan mengikut "pintu belakang" ini?

Posting Kedua

Maklumat terbaru yang saya terima ialah wang dibawa masuk ialah RM300 bilion. Wow, banyaknya wang itu. Nak beli sebuah negara ke?

*Penulis merupakan bekas wartawan kanan beberapa syarikat media terkemuka di Malaysia. Blog beliau boleh dilayari di http://duniatiger.blogspot.com


No comments:

Terima kasih kerana sumbangan anda. Sumbanglah untuk kebaikan perjuangan kita bersama.

Can't find what you're looking for? Try Google Search!

Google
 

ANDA ADA MAKLUMAT ISU NEGARA?

Sila emailan kepada saya di seramaesty@yahoo.com atau hubungi saya di talian 013-9060111.

TERIMA KASIH ATAS KERJASAMA ANDA

Feedback Form

Join the Mailing List
Enter your name and email address below:
Name:
Email:
Subscribe  Unsubscribe 

Dr. Irfan menjelaskan Perniagaan Internet secara mudah kepada anda

Free Viral Advertising