Saya Suhaimi Taib, mendapat Sijil Pentadbiran Islam dari Kusza Kuala Terengganu (2002), Kursus Penerbitan Video Koperat Universiti Malaya (2003), Pengarang Warta Darul Iman (2000-2003) Penerbit Siaran Darul Iman (2003-2004), Wartawan Sambilan Berita Harian (1997-1998), Wartawan Harakah (1989-1996).
Menerima Anugerah kewartawanan Esso-Kawat (1997 dan 1998)

Hubungi saya melalui e-mel: seramaesty@yahoo.com atau H/P No: 013-9060111.

Thursday, August 7, 2008

BN mahu matikan watak Anwar

Saya tidak bodoh jika saya nyatakan bahawa memang sengaja Barisan Nasional (BN) yang memerintah negara hari ini merancang (Kamu jangan bohong Pak Lah), mengheret Mantan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke mahkamah hari ini untuk menghalang atau melambat-lambat rancangan Pakatan Rakyat menuju Putrajaya.

Jika kenyataan saya ini tidak benar, kenapa dakwaan liwat timbul ketika gerakan ini dirancang rakyat? Kenapa Saiful Bukhari Azlan membuat dakwaan di saat ini (walaupun bukti tidak ada, dan dakwaan itu bohong dan palsu)? Kenapa perbicaraan di mahkamah dibuat hari ini? Kenapa Anwar difitnah, dizalimi dan keluarganya dihina, kenapa? Kenapa kes serupa 1998 dituduh ke atas Anwar?

Saya tidak ada kesempatan masa hari ini. Saya mahu sampaikan info dari SPR mengenai kelayakan seorang calon pilihan raya seperti berikut:-

KELAYAKAN CALON


Dalam sistem pilihan raya di Malaysia, calon yang bertanding boleh
mewakili sesuatu parti atau bertanding sebagai calon bebas.
Seseorang itu layak menjadi calon dalam mana-mana pilihan raya
jika memenuhi syarat berikut:



  • warganegara Malaysia dan bermastautin di negara ini;

  • berumur tidak kurang daripada 21 tahun pada hari penamaan
    calon; dan

  • tinggal di Negeri di mana dia akan bertanding.


Seseorang calon hilang kelayakan jika dia:


  • telah didapati atau diisytiharkan tidak
    siuman; atau

  • didapati seorang bankrap; atau


  • memegang jawatan berkepentingan 'office
    of profit'; atau

  • gagal mengemukakan laporan perbelanjaan
    pilihan raya; atau

  • telah didapati bersalah oleh mahkamah
    di Malaysia dan dijatuhi hukuman penjara untuk tempoh tidak
    kurang dari 1 tahun atau denda tidak kurang dari RM2000
    dan belum mendapat pengampunan; atau

  • telah memperoleh kewarganegaraan asing.






No comments:

Terima kasih kerana sumbangan anda. Sumbanglah untuk kebaikan perjuangan kita bersama.

Can't find what you're looking for? Try Google Search!

Google
 

ANDA ADA MAKLUMAT ISU NEGARA?

Sila emailan kepada saya di seramaesty@yahoo.com atau hubungi saya di talian 013-9060111.

TERIMA KASIH ATAS KERJASAMA ANDA

Feedback Form

Join the Mailing List
Enter your name and email address below:
Name:
Email:
Subscribe  Unsubscribe 

Dr. Irfan menjelaskan Perniagaan Internet secara mudah kepada anda

Free Viral Advertising